brain_1000

Tre företags lärdomar inom IP-området – AIDA-dagarna oktober i Linköping

AIDA-dagarna på CMIV, Linköpings universitet denna gång hölls 10-11 oktober och här kommer en rapport från den 11 oktober. Tre företags resor presenterades och de bjöd på många lärdomar inom IP-området:

Först ut var Helen Fransson, CEO, Medviso: Medviso’s journey providing software solutions for MRI and CT to the clinic. De har ett antal produkter ute på marknaden och blev klar med 3D-print mjukvara detta år. Hon berättade om hur de har hanterat alla regulatoriska krav.

Här följer några lärdomar från deras resa:

  • Om man erbjuda flera produkter/tjänster så får man ett stabilt företag och kan hantera om någon produkt/tjänst inte säljer bra.
  • Viktigt att hitta er egen nisch – vad gör ditt företag unikt? Om du inte lyckas med det så är det svårt att hitta kunder.
  • Viktigt med win-win samarbeten med olika partners såsom forskare och kliniker. Med få anställda så är det viktigt att alla har olika kompetenser och sätt att tänka för att få med många perspektiv.
  • Hitta just din marknadskanal.
  • De har externa styrgruppsmedlemmar som kan se på utmaningar och möjligheter utifrån.
  • När det gäller utveckling så är det viktigt att det mesta är autogenererat – då förenklas nya releaser.
  • Samarbeten med användare och kliniker mycket viktigt.
  • Se till att dina utvecklare har direkt kontakt med användare av systemet.
  • Försök att göra generiska lösningar som kan återanvändas.
  • Ett bra kvalitetssystem är viktigt men anpassa ambitionsnivån i förhållande till storleken på ditt företag.
  • Fråga din tillsynsmyndighet om vägledning.

Magnus Borga, grundare och CTO, AMRA

AMRA utvecklar världsunika verktyg för att mäta fett och muskler i kroppen, sprunget ur forskning som bedrivs vid CMIV på Linköpings Universitet. Läkemedelsbranschen är den främsta marknaden idag. Deras resa började med ”The fast-food study” där en grupp personer skulle dubbla sitt kalorintag under en tid och sedan mäta vad som händer i kroppen. De är idag 35 anställda.

Viktiga lärdomar från AMRA:

  • Viktigast för dem är deras team. Man ska ha olika typer av kompetenser och människor med olika bakgrund med. Man ska gilla att arbeta med varandra.
  • Finansiering har varit mycket viktigt för dem. Riskkapital är nödvändigt och finansiärerna bör ha kompetens om branschen så man kan dra nytta av deras nätverk och kompetens. De ska också ha förståelse för deras verksamhet.
  • Samarbeten med olika aktörer är relevant – har man samarbete t ex med Mayo Clinic i USA så underlättar det oerhört.
  • Tillgång till UK Biobank och möjligheten att påverka deras protokoll.
  • Uppmärksamhet i media positivt för nya affärer och att hitta nya medarbetare
  • Publicerade artiklar viktigt i just detta fält. Man köper inte lösningar som inte är validerade och publicerade.

Utmaningar för AMRA har varit:

  • Hitta finansiering; medtechlösningar kräver mycket kapital för att nå marknaden. Det är svårt när man börjar i liten skala och ska växa organiskt. Du behöver mycket kapital innan du kan sälja något överhuvudtaget. Det finns inget som lockar en investerare så mycket som att det finns andra investerare. IP är viktig för finansiärer.
  • Hantera regulatoriska krav; olika krav i olika länder. Att certifiera kräver mycket tid och mycket pengar.
  • Fokus; välja ut någon idé och satsa på och slänga bort de andra idéerna.
  • Uthållighet; stora affärer tar lång tid. Man behöver hjälp av personer, t ex konsulter, som kan öppna dörrar hos t ex potentiella kunder. Det tog nästan 3 år innan Pfizer slöt ett större avtal med AMRA.
  • Marknadslogik – olika i olika länder; I Sverige är det te x svårt att introducera ny teknik som från början resulterar i ökade kostnader. I USA råder marknadsekonomi och man är beredd att betala mer för nya lösningar.
  • Disruptiv teknologi; Innovation kräver ofta nya marknader. Det är en stor utmaning att skapa en efterfrågan efter något helt nytt. Man behöver hitta ”early adopters” och ”key opinion leaders”. Man bör också fundera på om man kan sälja till andra marknader än offentlig vård och omsorg som är en trög marknad

Sist ut bland företagen var Carl Siversson, CEO, Spectronic Medical: Experiences from an SME point-of-view on IP strategy and patent filing

Spectronic Medical startade sin verksamhet inom medicinsk bildanalys 2012, med dess moderbolag har varit aktivt sedan slutet av 70-talet. Bolaget utvecklade ursprungligen teknik för telekommunikation, men är idag helt fokuserade på AI-teknologi inom framförallt strålbehandling. De har idag ett flertal patent, både inom medicinteknik samt även inom andra områden.

Frågan är varför man ska söka patent? Att tro att man kan patentera för att sedan sälja själva patentet och tjäna pengar på det är ingen tillräcklig plan. Det är inte ofta som någon betalar för enbart en idé. Du måste ta din idé och göra en produkt av den. Du måste visa att det fungerar och att det finns ett verkligt värde i den nya produkten. Anledningen till att söka patent bör inte heller vara för att du ska vara säker på att få betalt om någon använder din innovation, eftersom det är svårt och dyrt att driva patentstrider.

Anledningen för Spectronic att skydda sig med patent är främst för att vi vill bygga en affär och utveckla våra ideér. Även olika typer av finansiärer ser gärna att du har patent. Det är dock viktigt att komma ihåg att när du driver igenom ett patent så presenterar du samtidigt din teknik för omvärlden. Det är inte alltid önskvärt. Det kan däremot vara en idé att publicera en del av din teknik så ingen annan kan ta ett patent på det du redan har gjort tidigare.

Läs mer om AIDA på Medtech4health https://medtech4health.se/aida/

Dela gärna detta!

Publicerad: 18 oktober 2018

AKTUELLT


Uppskattat deltagande under MVTe

5 mars 2024|

Medtech4Health tog en framskjuten plats under årets MVTe: mötesplatsen för välfärdsteknologi och e-hälsa på Kistamässan i januari. Här gavs besökarna bland annat en möjlighet att lyssna till en paneldebatt om patientsamverkan och delta i rollspel om framtidens äldrevård.

NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.