
Två person framför en bildskärm med en röntgenbild.
När Röntgenkliniken Halmstad tar hjälp av artificiell intelligens kortas tiden från diagnos till behandling. Tekniken har gett röntgensjuksköterskorna en mer central roll i arbetsflödet och stärkt dialogen med patienterna.
Snabbare hjälp vid blodpropp i lungan
När röntgenläkare i Halmstad tog hjälp av AI hittade de fler blodproppar hos patienterna än tidigare. Nu har AI-granskningen blivit en del av det dagliga arbetsflödet och kortar tiden till diagnos och behandling.
Sedan år 2020 har sjukhuset i Halmstad haft hjälp av AI, artificiell intelligens, för att granska röntgenbilder.
– Vi frågade oss hur en AI-lösning kan göra oss bättre på det vi redan gör. Och i vårt fall blev det att upptäcka blodproppar i lungorna som vi tidigare riskerade att missa, säger Peder Wiklund, överläkare på Röntgenkliniken Halmstad.
Nu har granskningen blivit en del av det dagliga arbetsflödet och används även vid sjukhus i både Varberg och Kungsbacka. AI-granskningen används primärt när det gäller patienter som redan genomgår behandling, bland annat mot cancer, som ett komplement till röntgenläkarnas arbete.
– I dag fungerar AI:n som ett par extra ögon som ger oss ett stöd i vardagen. Vi upplever att den är väldigt träffsäker – de flesta fynd är också sanna fynd.
Kortar tiden till diagnos och behandling
När AI:n flaggar för ett fynd så kontrolleras det alltid av röntgenläkare som ansvarar för att ställa en diagnos. AI-granskningen går mycket snabbt vilket innebär att patienterna kan få besked om en upptäckt blodpropp medan de fortfarande väntar kvar på röntgen.
– Vi använder AI:n som en byggsten för korta tiden till diagnos och behandling. Det här är patienter som har en hög risk att få fler blodproppar, och kan vi hitta blodpropparna snabbt så ger det möjlighet till att de får behandling snabbare.
Hittills har användningen av AI i vårdkedjan resulterat i att flera patienter i månaden fått en snabbare diagnos och behandling.
Den nya metoden har även inneburit att röntgensjuksköterskorna fått en mer central roll i arbetsflödet. Det är deras uppgift att informera patienten om metoden och de kan även föra en löpande dialog med patienterna. Som ett stöd finns även ett nytt informationsmaterial som förklarar metoden.
AI:n fungerar som arbetsverktyg
Att involvera alla berörda under införandet av AI-lösningen har varit en viktig del, menar Peder Wiklund. Det har bidragit starkt till att den blivit så väl mottagen.
– Röntgenundersökningarna blir allt mer komplexa med fler och fler bilder att granska. För mig har AI:n blivit ett arbetsverktyg som förbättrat min arbetssituation och höjt patientsäkerheten, säger han.
Införandet av AI-granskningen vid sjukhuset i Halmstad, Varberg och Kungsbacka har gjorts möjlig inom ramen för det strategisk projektet AIDA vid Medtech4Health.
– Tack vare AIDA kunde jag gå en utbildning som gav mig kunskaper jag behövde. Sedan erbjöd de även en mötesplats där vi fick kontakt med företaget bakom själva AI-lösningen, säger Peder Wiklund.

AKTUELLT
BME@LiU visar vikten av tvärsektoriellt samarbete
Under onsdagen deltog Medtech4Healths programdirektör Lena Strömberg på konferensdagen BME@LiU där hon gav en presentation om resultat från programmets nio år samt alla de verktyg som Medtech4Health erbjuder via Medtech Arena. Dessutom engagerades hon i en rad samtal kring forskning, utveckling och det medicintekniska regelverket MDR. För inbjudan stod bland annat Peter Hult, kontaktperson vid SO Sydöstra.
Premiär för Medtech4Healths etiska guide för utveckling, upphandling och användning av välfärdsteknik!
På Vitalis i morse var det premiär för en ny etisk guide för införandet av välfärdsteknik. Guiden presenterades av Thilia Nyberg, Funktionsrätt Skåne, och Stefan Johansson, forskare och tillgänglighetsexpert, Begripsam.
Så har fyra av Sveriges regioner förbättrat sitt innovationsarbete med stöd av Medtech4Health.
Under årets upplaga av Vitalis i Göteborg publiceras slutrapporten för Medtech4Healths strategiska projekt Innovationsmotorer. Rapporten är en fyllig och praktisk beskrivning av arbetet i de fyra regionerna Region Uppsala, Västra Götalandsregionen, Region Västerbotten och Region Östergötland.
Uppskattad dragning på Vitalis under rubriken ”Användarmedverkan i praktiken – en guide”.
För en framgångsrik användarmedverkan finns tre nycklar: tid, tillit och tillgång. Tiden att inkludera användare från projektstart, en gemensam tillit i relationen, och god möjlighet för alla att delta i utvecklingen.
NYHETSBREV
Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.