
heartrunner
Sms-livräddare har vuxit kraftigt sedan de prisades i Medtech4Health Innovation Award
Först ut som vinnare av Medtech4Health Innovation Award var tjänsten Sms-livräddare. År 2017 fick de utmärkelsen tillsammans med prissumman 100 000 kronor. Fem år senare har tjänsten vuxit kraftigt. Priset gjorde det möjligt att finslipa produkten för att sedan nå nya marknader.
I dag har cirka 126 000 personer med utbildning i Hjärt-och lungräddning (HLR) appen Sms-livräddare installerade i sina telefoner. Vid larm om ett plötsligt hjärtstopp piper det till i mobilen hos de frivilliga hjärt-lungräddare som finns inom en radie av upp till 10.000 meter från den drabbade. De personer som har möjlighet bekräftar larmet och ger sig så snabbt som möjligt av för att hjälpa till.
David Fredman har varit med sedan starten 2007 och är i dag driftsansvarig på företaget Heartrunner som har utvecklat och driver larmsystemet.
– Då var det en galen idé som inte många trodde på – det här var ju innan en smartphone fanns i varje persons hand, säger David Fredman.
Liv räddas i väntan på ambulans
Sms-livräddare har utvecklats ur forskning som gjorts vid Centrum för Hjärtstoppsforskning vid Karolinska Institutet. Och funktionen är bedrägligt enkel: när 112 får ett larm om en livlös person kan de genom en knapptryckning meddela alla med appen som finns i närheten av personen. Dessa kan då välja att bekräfta larmet och så snabbt som möjligt ta sig till den drabbade personen och inleda upplivningsförsök i väntan på ambulansen.
– Framkörningstiden för ambulanser har ökat med flera minuter de senaste åren bland annat beroende på en åldrande befolkning. Vi kan rädda liv i väntan på ambulansen och därför är våra insatser livsviktiga, säger David Fredman.
I Norden finns i dag totalt cirka 275 000 frivilliga livräddare registrerade i Heartrunners system. Dessutom rymmer de europeiska riktlinjerna för hjärt-lungräddning en rekommendation att införa system som larmar frivilliga vid misstänkta hjärtstopp.
Ökat kännedomen om tjänsten
David Fredman berättar att teamet efter att ha mottagit utmärkelsen Medtech4Health Innovation Award 2017 kände sig stärkta i uppdraget att förbättra överlevnaden vid hjärtstopp utanför sjukhus.
– Utmärkelsen har givit oss och vår innovation en positionering inom svensk medtech samt hälso- och sjukvården, säger han.
– Prispengarna hjälpte oss att förbättra användarvänligheten i appen. Vi kunde samla användarna i fokusgrupper för att förstå mer av vad de behövde och vad som borde utvecklas.
Nästa steg för David Fredman och kollegorna i Heartrunner är att närma sig marknaderna i Norge, Finland samt Baltikum.
–Fram till idag har över 30 000 larm om misstänkta hjärtstopp skickats i vårt system och människor har fått hjälp, och kanske räddats till livet, genom de frivilligas insatser. Ibland får jag samtal från anhöriga till personer som blivit hjälpta som vill tacka oss. Det gör det värt att ha lagt ned många års slit, säger David Fredman.
Tjänsten Sms-livräddare drivs och utvecklas av företaget Heartrunner Sweden AB. I dag är följande regioner i Sverige anslutna: Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Norrbotten, Stockholm, Sörmland, Västmanland, Västra Götaland och Östergötland. Systemet finns även i Danmark under namnet TrygFonden Hjerteløber.

AKTUELLT
Premiär för Medtech4Healths etiska guide för utveckling, upphandling och användning av välfärdsteknik!
På Vitalis i morse var det premiär för en ny etisk guide för införandet av välfärdsteknik. Guiden presenterades av Thilia Nyberg, Funktionsrätt Skåne, och Stefan Johansson, forskare och tillgänglighetsexpert, Begripsam.
Så har fyra av Sveriges regioner förbättrat sitt innovationsarbete med stöd av Medtech4Health.
Under årets upplaga av Vitalis i Göteborg publiceras slutrapporten för Medtech4Healths strategiska projekt Innovationsmotorer. Rapporten är en fyllig och praktisk beskrivning av arbetet i de fyra regionerna Region Uppsala, Västra Götalandsregionen, Region Västerbotten och Region Östergötland.
Uppskattad dragning på Vitalis under rubriken ”Användarmedverkan i praktiken – en guide”.
För en framgångsrik användarmedverkan finns tre nycklar: tid, tillit och tillgång. Tiden att inkludera användare från projektstart, en gemensam tillit i relationen, och god möjlighet för alla att delta i utvecklingen.
Åtta företag stärker sin kompetens med Medtech4Health
Medtech4Healths utlysning Kompetensförstärkning i småföretag 2025 har beviljat ytterligare åtta företag projektfinansiering. Utlysningen Kompetensförstärkning i [...]
NYHETSBREV
Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.