Nytt från StandIN: Konstruktivt seminarium i Almedalen

StandIN – ett första steg in i framtiden, referat från ett konstruktivt seminarie i Almedalen

Under politikerveckan i Almedalen anordnade Swedish Medtech en paneldebatt om digitalisering. Syftet var bland annat diskutera vilken betydelse StandIN:s resultat har för vård och omsorg, patienter och anhöriga. Swedish Medtechs VD Anna Lefevre Skjöldebrand var moderator och inledde med att berätta lite om bakgrunden till  StandIN-projektet dvs varför ”vi står här idag” i Almedalen.

De som deltog i paneldebatten var:

  • Patrik Sundström, programansvarig för eHälsa, SKL
  • Lars Jensen, IT-chef, Västernorrland och SUSSA
  • Helene Seeman Lodding, Läkare och programchef 3R
  • Emma Spak, Ordförande i Läkarförbundets råd för Läkemedel, IT och Medicinteknik Läkarförbundet
  • David Liljequist, Förbundsombudsman, Vårdförbundet

 

Referat från seminariet

För er som ej var där kommer här ett referat. Med reservation för att jag kan ha hört fel eller missuppfattat något så är detta mitt intryck av vad som sades.

Annas första fråga till panelen var om StandIN:s resultat kommer att vara till hjälp

Panelen var överens om att det behövs en grundläggande plattform och att den är klar och tydlig. Tre saker måste fungera: anpassad lagstiftning, tekniskt kunna utbyta information och semantiken, att vi menar samma sak. Standarder nödvändiga, digitalisering en av de starkaste krafterna för att vi ska komma framåt och här måste alla aktörer ställa krav och samverka framöver. Det behövs också en nationell aktör som samordnar det fortsatta arbetet.

Vi bör utgå från e-Hälsa 2025! Ska vi nå dit måste vi ha en gemensam värdegrund, vi är alla invånare och värdegrunden måste utgå från våra behov, kan vara juridisk, kan vara semantisk. Vi måste tänka långsiktigt och det ska finnas möjlighet till att vara agila, vi vet inte vad som väntar runt hörnet. Vi går också mot individcentrering, att se hela människan och för det krävs tillgänglig information, när jag vill och behöver samt att vi använder samma språk.

Anna: Vad har vi gjort är att vi tittat på internationella standarder och interoperabilitet borde vara självklart men fokus borde vara på patienten. Anna: Varför är detta viktigt för patienten

Det finns ett gemensamt intresse att ha tillgång till informationen och de fysiska mötena kommer förmodligen minska, det måste fungera över gränserna – gränsöverskridande.

Patienterna ska kunna flytta över landet och ha ett självbestämmande, lagstiftning måste fungera och system ska kunna ”prata med varandra”.

Alla som kan har ett eget ansvar för sin  hälsa och vi måste skapa förutsättningar för det, vi ska bygga det fundament som tillåter gränsöverskridande info och patienten måste kunna ge information till oss.

Det finns också ett stort intresse hos industrin att få standarder. Approachen just nu är att vi måste rensa i våra system, det ska vara få system. Dock när vi har standarder, då kan vi ju flytta in så många system som helst och ta bort dem när vi inte behöver dem längre dvs systemen ökar igen.

Vi kommer ha enorma mängder information, hur får vi rätt info, i rätt tid för rätt person är det vi måste verka för.

Anna: Vad krävs för att ge patienten en mer aktiv roll

Patienten roll  kräver att vi ändrar synsätt på individens betydelse. Vi måste jobba med /involvera verksamheten. Historiskt har vi inte varit så duktiga på att låta medarbetarna eller patienterna få vara med och bestämma.

Det är ett förändringsarbete som måste göras gemensamt, alla måste vara med och beskriva behoven och vi ska inte anpassa vården till den tekniska lösningen. Under våren har  det pågått arbeten där alla intressenter har deltagit, de har suttit i samman rum och det uppstår en fantastisk dynamik.

Det ska inte drivas som ett IT-projekt och nu lägger vi mer fokus, vikt på vid att det är ett verksamhetsprojekt och där IT ska vara en möjliggörare

Anna: Några av er uttrycker att ni egentligen inte vill veta vad som finns bakom, det ska bara fungera, vad är det ni vill ha?

Standarder är ett vitt begrepp och rapporten är ju mycket en kartläggning så vi måste komma vidare men vi måste också standardisera processerna och semantisk interoperabilitet är viktigt – så att det blir rätt.

Medlemmarna vill inte behöva veta allt men man är engagerad i vilka behov vi har för att det ska fungera. Oftast utgår man från nuläget, hur det är idag men vi vet inte vart vi ska så därför måste systemen vara flexibla. Man måste också sprida idéer ut i verksamheten från arbetsgrupper som jobbar med detta – prova bredare, jobba iterativ, vi måste prata om vad vi vill kunna göra och få stöd av experter hur det skulle kunna gå till. Verksamheten ska kunna och måste bidra och ta ansvar så att man blir en part i arbetet men behöver också bli bättre på andra kompetensområden och måste få en kompetensprocess där informatik är ett sådant område.

Vi ska bygga de iterativa arbetsprocesserna IT-stöden måste vara flexibla, När det gäller de tekniska standarderna måste de som är duktiga leverera det som är bra för oss och åter igen, måste ta tag i detta på nationell nivå.

Anna: Vad kommer ni att göra för att vi ska nå dit vi vill?

David: vår profession behöver lyfta blicken och medvetandegöra området. Medlemmarnas ska få vara med tidigt i arbetet och delta i verksamhetsutveckling.
Nationell normering- någon måste få uppdraget vilka standarder som ska användas

Emma: håller med David och de kommer att försöka verka för att ngn måste fatta beslut, de måste förvaltas, den gemensamma tolkningen, är en ständig process, måste få till en struktur för förvaltning

Patrik: medlemmarna vill att SKL ska öka sitt engagemang och ska tillsammans med Inera, myndigheter jobba för fortsättning och kommer direkt efter sommaren starta det fortsatt arbetet. En del är jobba med tillämpning och tolkning av standarderna

Lars: välkomnar SKL och att vi ska jobba tillsammans

Helene: håller med ovanstående, detta är en viktig pusselbit, ingen kan göra detta ensam, vi måste få till detta

Anna sammanfattar;  vi måste driva detta vidare vi måste gå från ord till handling. Anna uppmana Patrik att lova att sätta in de bästa kompetenserna/resurserna i detta projekt,

Patrik: detta är en gemensam angelägenhet och vi kommer att sätta in de bästa och önskar att leverantörer möter upp med det samma

Jag uppskattar om andra som var där kan bidra med saker jag missat eller formulerat fel. /Hilkka Linnarsson

Dela gärna detta!

Publicerad: 8 juli 2016

AKTUELLT


NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.