Medtechmotet

Maria Almberg, arbetsterapeut, Mobilitetscenter och Nina Offen Lantz, Chief Marketing Officer, Texray.

Medtechmötet: Så lyckas du bättre i ditt valideringsarbete

Nu inleder Medtech4Health en ny kunskapsserie där mer erfarna projekt som fått medel av programmet delar med sig av sina kunskaper till nytillkomna. Först ut är projekten DriveCap och Texray där samtalet kom att handla om validering. 

DriveCap är ett nytt bedömningsinstrument för klinisk användning i körkortsmedicinsk bedömningar utvecklat av Mobilitetscenter i Göteborg tillsammans med företagen Braun Ability och StageIT. Här kan såväl kognitiv som motorisk förmåga bedömas med hjälp av en simulator. 

– Flera av de instrument som används i dag uppdateras inte längre av tillverkarna. Vår produkt kommer att ersätta flera av dem och göra dagens bedömningar mer trovärdiga och tillförlitliga, säger Maria Almberg, arbetsterapeut, Mobilitetscenter.  

Projektet fick medel i Medtech4Health: Innovatörer i vård och omsorg 2022 för att utföra en validering av instrumentet inför lansering. 

Texray har utvecklat ett innovativt och patenterat textilt material som skyddar vårdpersonal mot strålning mer effektiv än andra alternativ. Det är dessutom enklare och mer bekvämt att använda. Företagets produkt MindPeace skyddar inte bara sköldkörteln men även andra delar av huvudet och halsen, tack vare den unika designen. Produkten har utvärderats kliniskt med hjälp av medel från Medtech4Health: Kompetensförstärkning i småföretag 2021. Nu har företaget även fått medel för att utveckla ett utbildningsprogram kring strålskydd för vårdpersonal. 

– Vi har upptäckt att vårdspersonal på vissa marknader inte har tillräcklig kunskap om potentiella risker med strålning och därför inte skyddar sig när de borde det, säger Nina Offen Lantz, Chief Marketing Officer, Texray. 

Under detta första Medtechmöte så kom samtalet mellan DriveCap och Texray att handla mycket om hur ett framgångsrikt valideringsarbete kan ske. Texrays produkt har testats både med hjälp av dockor som utsatts för strålning i rätt miljö, men även av läkare som använt den i skarpt läge. 

– Det är viktigt att involvera rätt personer i valideringsarbetet. Tack vare att vår produkt är baserad på mångårig forskning hade vi ett väl utbyggt internationellt nätverk att vända oss till. Valideringen var helt avgörande för att lansera vår produkt, säger Nina Offen Lantz. 

Tack vare medlen från Medtech4Health står DriveCap i startgroparna för sin validering och har tagit en första kontakt med Göteborgs universitet. 

– Vi behöver även samla in data från friska personer för att ha som grundmaterial. De kommer att få använda DriveCap både hos oss på Mobilitetscenter men vi hoppas även hitta fler platser och tillfällen till insamling, säger Maria Almberg. 

Nina Offen Lantz gav rådet att driva flera parallella utvecklingslinjer samtidigt med valideringen för att snabba på utvecklingen. 

– Se till att undersöka hur de kommande användarna upplever produkten, och undersök om den är enkel att använda och förstå, säger hon. 

– Förbered även marknadsföringen tidigt, se till att ha koll på andra liknande produkter på marknaden. Och titta brett: finns det branscher med liknande problem och hur har de löst det där?

Ett annat tips som lyftes var att ta hjälp av företag specialiserade på valideringstester. 

Texray tog snabbt klivet ut på den internationella marknaden då behovet av strålskydd finns överallt i världen. För DriveCap ser situationen något annorlunda ut då trafiksäkerheten regleras så olika på olika platser, även inom EU skiljer sig olika länder åt. 

– Mitt råd är att dra nytta av EU:s olika stödprogram för affärsutveckling som finns inom ramen för European Innovation Council. Där finns tillgång till både finansiering och nätverk, säger Nina Offen Lantz. 

Fem tips:

  1. Lägg tid på valideringsarbetet eftersom det blir avgörande för lanseringen. 
  2. Bygg nätverk med kommande användare, samt med beslutfattare och opinionsledare inom ert fält.
  3. Ta chansen att sprida kunskap om problemet ni löser genom att delta i konferenser, möten och mässor. 
  4. Arbeta med flera parallella utvecklingsspår från start: testa prototyper, tänk på marknadsföringen, vidareutveckla tekniken. 
  5. Hämta inspiration från andra innovatörer, och inte bara ur er egen bransch utan även från andra sektorer.

Dela gärna detta!

Publicerad: 21 april 2023

AKTUELLT


NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.