IMG_20160202_105601-01 (1)

Konferensrapport: SIP-kommunikatörer utbyter erfarenheter

Full fart framåt, samarbeta med andra och att våga testa är det som utmärker Medtech4Healths kommunikation. Det är i alla fall min reflektion efter en heldag tillsammans med andra kommunikatörer. En annan är att vårt fokus ligger på att göra. Utvärderar gör vi längs vägen och det som inte blev bra direkt ändrar vi eller lär oss av. Det är ett sätt att arbeta på som passar oss.

16 strategiska innovationsprogram

IMG_20160202_105601-01 (1)Det finns i dagsläget 16 stycken strategiska innovationsprogram, SIP, som finansieras av de tre myndigheterna Formas, Energimyndigheten och Vinnova. SIP:arna arbetar inom många olika områden som flygindustri, avfall, bioinnovation, folksjukdomar och grafen.

Kommunikation ingår i de kriterier som myndigheterna utvärderar programmen efter. Vi ska bland annat upprätthålla en dialog med innovationsområdets aktörer om mål, vision och strategi. Det är också relevant hur vi sprider information om våra aktiviteter. Vi finansieras med skattemedel vilket ställer extra krav på att medlen används resurseffektivt och i rätt sammanhang. För att ta ett konkret exempel på det sistnämnda bestämde vi gemensamt idag att inte lägga pengar på annonser i de olika tidningsbilagor som vi alla får täta erbjudanden om eftersom det skulle sända fel signaler.

Vi i detta fall är de personer som samlats hos VINNOVA för dagens träff med tema kommunikationsplanering.

Olika sätt dela in målgrupperna

Delvis är alla SIP:ar olika vad gäller hur länge man har varit igång, storlek på organisationen och om man har en dedikerad kommunikatör eller ej. På många sätt finns det likheter och därför är det givande att träffas och utbyta erfarenheter. En av de diskussioner som jag uppskattade allra mest var när jag satt med Camilla Martinez från BioInnovation och Sara Bernstrup från SWELife och pratade om målgrupper. De kan delas in på olika sätt. VINNOVA delar in sina beroende på graden av påverkan, om de vill att målgruppen ska veta, tycka eller göra. Det vill säga känna till att SIP existerar, tycka att SIP är en bra satsning eller vara aktiva ambassadörer för SIP:arna.

Hos oss har vi istället, åtminstone just nu, delat in målgrupperna efter hemvist eftersom det har bäring på vilka kanaler som är lämpliga att använda. Effektivaste sättet att nå personer i akademi, industri respektive vård- och omsorgssektorn varierar. Olika idéer på hur man kan nå offentligt finansierade aktörer var en av de saker vi hade en givande diskussion runt.

Vill också skjuta in att det finns ett behov av att påverka innovationsklimatet i Sverige som ligger utanför vad enskilda SIP har möjlighet att åstakomma.

Match-making & vikten av bra nej-tackbrev

IMG_20160202_150707-01Två av de anteckningar jag gick från mötet med är match-making och vikten av att skriva bra nej tack-brev. Troligen kommer vi under våren att skicka fler nej tack än ja tack till de som sökt medel hos oss. Det är först när vi närmar oss deadline som vi vet hur stort intresset är att söka våra öppna utlysningar men troligen får vi in fler ansökningar än vi har budget att fördela. De som får pengar kommer att bli glada även om beskedet är skrivet upp och ner, men hur hantera de som får nej tack så att de känner sig väl behandlade?

De andra idén handlar om match-making. Idén kommer från BioInnovation som erbjuder sig att låta aktörer annonsera efter samarbetspartners på deras sida. En intressant idé. Samverkan och att underlätta nätverkande är väsentliga inslag i vårt uppdrag. Det är också väsentligt på lång sikt.

En till bra idé som jag blev påmind om är programdirektörens logg som PiiA har. Den inspirerade mig till att skriva det här inlägget som kanske ger en liten inblick i något av allt som händer just nu. Jag skulle såklart kunna skriva mycket mer från dagens möte med kommunikatörer på VINNOVA, bilden till höger är till exempel från en övning i att beskriva varje SIP med 60 tecken (vilket är enklare att göra om man har kollegor att bolla med). Men imorgon är det dags för Mötesplats e-hälsa och välfärdsteknologi på Kistamässan. Det är startskottet för Medtech4Healths vinterturné. Inbjudningar till fler event än de som redan syns på turnésidan är på gång.

PS! Imorgon går vårt nyhetsbrev för kvartal ett går ut till drygt 300 prenumeranter. Prenumerera du också!

Dela gärna detta!

Publicerad: 2 februari 2016

AKTUELLT


Vinsten förstärkte Mindmores verksamhet och teamkänsla

15 oktober 2024|

Medtech4Health Innovation Award 2024 gick till Mindmore – ett digitalt verktyg för bland annat kognitiv svikt. Att valet föll på Mindmore berodde även på att företaget har lyckats väl med en bred implementering: Mindmore används idag aktivt av både regioner och privata vårdgivare .

NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.