Idekoordinator

Innovationsmotorn i Uppsala berättar om innovationsnoder i primärvården

Idag hade styrgruppen för Uppsalas Innovationsmotor sitt första möte, och jag var med. Såhär berättar Maria Jansdotter, projektledaren för ett av de två delprojekten som Uppsala driver. (I inledningsskedet kallade de detta delprojekt för testbädd Primärvård 2.0, men en bättre beskrivning är Innovationsnoder i primärvården)

Innovationsnoder i primärvården

Projektet är just nu i planerings – och förankringsfasen. Vi har under hösten samarbetet en del med projektet Testbädd primärvård som just nu bedrivs parallellt. I Testbädd primärvård har fokus varit på hur företag och primärvård kan samarbeta. Vi har plockat lyckade delar ur de projektet för att sedan anpassa det så det passar in i Innovationsnoder i primärvården

En Innovationsnod är enligt Innovation Akademiska en enhet som aktivt arbetar med att ta emot idéer från personal, patienter närstående och företag. Innovationsnoden har också struktur och kultur för att ta emot förfrågningar från företag. En sådan förfrågan kan tex handla om att träffa vårdens användare för att få bolla idéer om framtida produkter.

Vårt mål är att starta fem Innovationsnoder, vid privata och offentliga vårdcentraler. Vi har redan haft en första träff med en privat vårdcentral som har tackat ja till att delta i projektet.

Den 18/12 ska vi presentera Innovationsnodsprojektet för primärvårdens ledningsgrupp i Region Uppsala och hoppas efter det att få klart med resterande Innovationsnoder.

Vår plan är att komma i gång med arbetet i noderna under januari – februari 2019 och då är tanken att vi startar med att etablera metoden Idékraft.

Idékraft handlar om struktur och kultur för idéarbetet

Strukturen består av en idékoordinator som arbetar på enheten och vars uppgift är att ta emot idéer från patienter personal och närstående. Det finns också ett idéråd på enheten. Ett idéråd består av en grupp personal med olika yrkesbakgrund som gemensamt med idékoordinatorn går igenom alla inkomna idéer för att se om dessa motsvarar enhetens behov. Det är idékoordinatorn som är sammankallande för och håller i idérådet. Idérådet träffas en gång i månaden. På varje Innovationsnod finns det minst en idéstation. En idéstation är en plats där man kan lämna in idéer. Idéerna kan också lämna in via en länk på en smartphone eller dator

Kulturen handlar om att alla som arbetar i Innovationsnoden vet hur man både tar emot en idé och hur man lämnar in en idé. Alla vet värdet av både stora och små idéer och har synsättet ”det finns inga dumma idéer”. För att alla som arbetar i Innovationsnoden skall känna sig trygga med Idékraft kommer vi i starten av projektet hålla utbildning i Idékraft för all personal. Kulturen handlar också om mandat, att alla vet att det finns stöd och uppmuntran från ledningen att bedriva idéarbete.

Dela gärna detta!

Publicerad: 6 december 2018

AKTUELLT


Vinsten förstärkte Mindmores verksamhet och teamkänsla

15 oktober 2024|

Medtech4Health Innovation Award 2024 gick till Mindmore – ett digitalt verktyg för bland annat kognitiv svikt. Att valet föll på Mindmore berodde även på att företaget har lyckats väl med en bred implementering: Mindmore används idag aktivt av både regioner och privata vårdgivare .

NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.