
Maria-T-beskuren500x300jpg
Behov och företagssamarbete basen för region Uppsalas innovationsmotor
2018 fick region Uppsala en förfrågan om att bli Innovationsmotor. Det ville regionen gärna i syfte att utveckla regionens hälso- och sjukvård i närmare samarbete med företag. Det resulterade i två delprojekt, Innovation Race och Innovationsnoder primärvården. 4 år senare arbetas det i hela regionen med att ta emot förslag på förbättringar från medarbetare och behandla dessa enligt en strukturerad process som har tagits fram. Arbetet omfattar i dag 13 000 medarbetare och satsningen kommer att fortsätta under 2022.
Maria Tunebjer, huvudprojektledare för Uppsalas innovationsmotor berättar att projektet ville skapa förutsättningar för framgångsrik implementering av innovationer och en bestående användning av dessa i den kliniska verksamheten. Delprojektledare för innovationsnoder i primärvården har varit Maria Jansdotter Hagerud och för Innovationsjakten Karolina Wretbring.
─Ambitionen var att etablera och sprida kunskap och erfarenhet om hur samarbeten mellan medicintekniska företag och sjukvård kan förbättra sjukvården säger Maria Tunebjer.
Hur ska vi klara primärvården?
Hon berättar att utgångspunkten för region Uppsalas innovationsmotor var Göran Stiernstedts utredning och rapport Effektiv vård från 2016 där primärvården pekas ut som en nyckelfaktor för att klara vårdens framtida utmaningar.
─ Hur klarar vi utmaningarna i vården med bland annat den demografiska utvecklingen med allt fler äldre och hur gör vi det, inte minst i primärvården? frågar sig Maria Tunebjer.
Innovationsjakt och Innovationsnoder i primärvården
Innovationsjakten är en metod för behovsdriven innovation och utveckling som genomförs i samarbete med bland annat vårdpersonal och patienter. Syftet med en innovationsjakt är att ge vården verktyg för att genomföra behovsdriven innovation och utveckling tillsammans med användarna, exempelvis medarbetare och patienter. Konceptet baseras på tjänstedesign, eller användardriven innovation som det också kallas. En innovationsjakt är en logiskt uppbyggd process där deltagarna slussas genom olika övningar, med målet att under en dag ha utvecklat idéer och förslag på lösningar som kan vara till nytta för vården.
Ett konkret resultat av Innovationsjakten är att olika hinder inom den egna organisationen har identifierats, framför allt när det gäller att involvera företag i vårdens utvecklingsarbete.
─ Det råder osäkerhet om det går att bjuda in företag för att skapa lösningar tillsammans. På samma sätt känner många företag en osäkerhet kring deltagande i samskapande med hälso-och sjukvården på grund av risken att uteslutas i en kommande upphandling, till exempel om en jävssituation skulle uppdagas säger Maria Tunebjer.
Rädsla för samarbete med företag undanröjdes med tydlighet
Maria Tunebjer berättar att ett flertal intervjuer med chefer, medarbetare och företag inom medicinteknik har genomförts. Dessa visar att kunskap, mandat och en tydlig struktur efterfrågas. De små och medelstora startup-företagen inom medicinteknik efterlyste även en tydlig väg in till sjukvården. En lösning som skulle innebära att alla företag – oavsett storlek – hade samma möjligheter att nå vårdens aktörer.
Som en lösning har Innovationsnoder i primärvården utvecklat två verktyg, Idékraft för vårdens medarbetare och Expertkraft (expertkraft.se) för företagen där idéer, förfrågningar och dialog under utvecklingsprocesser av nya tjänster och produkter kan föras på ett strukturerat sätt.
─ Nu finns en tydlig process som skapar trygghet för alla parter, säger Maria Tunebjer.
Arbetet har kommit en bra bit på väg men det kvarstår en del insatser för att Maria Tunebjer ska känna sig färdig och i mål.
Innovationsmotor 2.0 under 2022
En del av de behov som Region Uppsalas Innovationsmotor-projekt har identifierat, framför allt när det gäller att involvera företag i vårdens utvecklingsarbete, behöver ytterligare utvecklas och förfinas och projektet kommer att fortsätta under 2022.
─Avtal, mallar och ersättningsmodeller bör ses över, kartläggas och samordnas. Det behövs även mer utbildning avseende företagssamarbeten och innovation primärt hos ledning och beslutsfattare säger Maria Tunebjer och fortsätter:
─ Regionen behöver ha en bättre styrning kring ägandeskap inom olika behovsområden, framför allt där behoven inkluderar flera verksamhetsområden eller förvaltningar.
─ Målet är att arbeta fram och testa en process som ska ligga till grund för en regional gemensam struktur. En struktur som i sin tur är viktig för att bygga en kultur där innovation ses som en naturlig del av det dagliga arbetet, avslutar Maria Tunebjer.
Innovationsmotorer – ett nationellt projekt
Innovationsmotorer drivis i regionerna Uppsala, Västra Götaland, Västerbotten och Östergötland. Region Örebro län står i startgroparna för att påbörja sin satsning. Innovationsmotorer drivs inom ramen för Medtech4Health och projektleds av branchorganisationen Swedish Medtech.
Läs intervjun med Lena Svendsen, nationell projektledare, Swedish Medtech.
Innovationsmotorerna recept: ─ Samverka för att innovera svensk vård – Medtech4Health

AKTUELLT
BME@LiU visar vikten av tvärsektoriellt samarbete
Under onsdagen deltog Medtech4Healths programdirektör Lena Strömberg på konferensdagen BME@LiU där hon gav en presentation om resultat från programmets nio år samt alla de verktyg som Medtech4Health erbjuder via Medtech Arena. Dessutom engagerades hon i en rad samtal kring forskning, utveckling och det medicintekniska regelverket MDR. För inbjudan stod bland annat Peter Hult, kontaktperson vid SO Sydöstra.
Premiär för Medtech4Healths etiska guide för utveckling, upphandling och användning av välfärdsteknik!
På Vitalis i morse var det premiär för en ny etisk guide för införandet av välfärdsteknik. Guiden presenterades av Thilia Nyberg, Funktionsrätt Skåne, och Stefan Johansson, forskare och tillgänglighetsexpert, Begripsam.
Så har fyra av Sveriges regioner förbättrat sitt innovationsarbete med stöd av Medtech4Health.
Under årets upplaga av Vitalis i Göteborg publiceras slutrapporten för Medtech4Healths strategiska projekt Innovationsmotorer. Rapporten är en fyllig och praktisk beskrivning av arbetet i de fyra regionerna Region Uppsala, Västra Götalandsregionen, Region Västerbotten och Region Östergötland.
Uppskattad dragning på Vitalis under rubriken ”Användarmedverkan i praktiken – en guide”.
För en framgångsrik användarmedverkan finns tre nycklar: tid, tillit och tillgång. Tiden att inkludera användare från projektstart, en gemensam tillit i relationen, och god möjlighet för alla att delta i utvecklingen.
NYHETSBREV
Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.