mollii_1000x600

Plagget Mollii ger kroppen elektrisk stimulering, löser spänningar och kramper och kan ge patienten minskad smärtupplevelse och ökad rörelseförmåga.

”Finansieringen från Medtech4Health var oumbärlig för vår framgång”

Nyligen mötte vi innovatören Fredrik Lundqvist i det populära SVT-programmet Draknästet. Hans innovation har resulterat i en av de mest framgångsrika investeringar i programmets historia. Men utvecklingen hade varit omöjlig utan stödet från Medtech4Health.

Fredrik Lundqvist.

– Vårt deltagande i Draknästet blev en enorm framgång där investerarna fick tillbaka motsvarande 50 gånger sina insatser. Men utan projektfinansiering från Medtech4health hade vi aldrig lyckats, säger Fredrik Lundqvist, innovatören bakom det medicintekniska hjälpmedlet Exopulse Mollii Suit.

Resan från idé till försäljningen av företaget bakom produkten har varit lång. Fredrik Lundqvist fick idén när han arbetade som kiropraktor 2010. Kroppsdräkten Exopulse Mollii Suit är ett hjälpmedel för personer med bland annat spasticitet, ökad muskelspänning, försvagade muskler och smärta till följd av cerebral pares eller MS.

– Möjligheten att tidigt få en offentlig finansiering är extra viktig för medicintekniska produkter, där det tar tid att nå marknaden och slutkunderna. Dessutom har stödet blivit extra viktigt i kölvattnet av EU:s nya medicintekniska regelverk, som gjort det väsentligt dyrare att få det godkännande som krävs, säger han.

Stödet från Medtech4Health olika utlysningar har gjort det möjligt att både utveckla produkten, implementera den i sjukhusmiljö, och göra de vetenskapliga studier som krävts för lansering. 

– För att marknadsföra och sälja en medicinteknisk produkt i dag krävs att du kan visa evidens. Utan stödet från Medtech4Health hade vi aldrig lyckats genomföra de studier som behövdes för att visa att vår produkt verkligen fungerar, säger Fredrik Lundqvist.

Efter deltagandet i Draknästet har företaget och produkten sålts till det internationella ortopedtekniska företaget Ottobock. 

– Det har blivit en enorm framgång och nu når vi användare i mer än 50 länder och för mig har det varit det allra viktigaste: att lyckas nå ut till de som har nytta av produkten. 

Dela gärna detta!

Publicerad: 2 februari 2023

AKTUELLT


NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.