Strategisk behovsanalys främjar nya lösningar och innovation genom att förstå behoven från ett systemperspektiv och strukturera arbetet för att förbättra verksamhetsutveckling, upphandlingar, avtal och planering av verksamhetens kapacitet och kapabiliteter för att utveckla, köpa, lära mera om eller ta emot nya lösningar.
Genom att använda sig av systemperspektiv med effektlogik kan man få en djupare förståelse för verksamhetens behov och hur man kan möta dessa behov på ett effektivt sätt. Detta skapar nya möjligheter som utfallsbaserad upphandling, effektstyrning och innovationsutrymme som möjliggör verksamheten att utvecklas och implementera nya lösningar.
För maximal nytta deltagare uppmuntras att ha med i tankarna en pågående eller kommande behovsanalys under 16-30 Maj. Även involvering av intressenter upp till ett team nivå från verksamheter uppmuntras under delar eller hela kursen.
Kursen hålls online och använder även Mural, en digital arbetsyta vilket kräver tillgång till en dator.
Kursmodulen passar bra individer i verksamheter som arbetar med förändring genom att lära mera om behoven, köpa, utveckla eller ta emot nya lösningar. Dessa kan vara strategiskt och taktiskt arbetande ledare såsom kategoriledare, upphandlingschefer, avdelningschefer och utvecklingsteam.
Kontakt: aslak.felin@ri.se
Första dagen – 16:e Maj
Kl 9:00-12:00, Förmiddagssession (ca 3 timmar)
Introduktion
Del 1: Grunderna i strategisk behovsanalys
Del 2: Förberedelse för strategisk behovsanalys
Del 3: Genomförande av strategisk behovsanalys
Andra dagen – 30 Maj
Kl 10:00-12:00
Del 4: Exempel på Utfallsbaserad upphandling och ersättningsmodeller
Anmälan till Nyttorealiseringsnätverket
Länk: Anslut till Skype-mötet
Kl 13:00-16:00,Eftermiddagssession (ca 3 timmar)
Del 5: Analysera resultat och beslutsfattande
Del 6: Implementering och uppföljning
Avslutning
Notera: Tiderna och rubriken för varje del kan ändras.