Internationalisering 1000×600

Lotsar svenska medicintekniska företag till internationell framgång

Medtech4Healths projekt MedTech Internationalisering har sedan starten lotsat cirka 150 svenska medicintekniska företag till den internationella marknaden. Nu planeras nästa etapp av projektet.  

En snabb väg till internationalisering kan vara avgörande för många mindre svenska medicintekniska företag. Den inhemska marknaden är helt enkelt för liten och för fragmentiserad för att kunna erbjuda möjligheten att utvecklas. 

– Många av våra innovativa svenska företag hamnar snabbt i en situation där de måste ge sig ut internationellt för att kunna växa. Inom ramen för projektet Internationalisering har vi byggt upp ett effektivt nätverk som kan underlätta resan, säger Bertil Guve, projektledare vid Medtech4Health. 

Spelplan lägger grunden

Projektet drivs som ett av Medtech4Healths strategiska projekt och har bland annat utvecklat en praktisk guide för att underlätta internationaliseringsprocessen. Guiden ”Spelplan för internationalisering” innehåller bland annat checklistor och tips om hur man kan få hjälp på resan. Här ryms information om finansiering och strategiska vägval för specifika marknader med konkreta exempel.

– Spelplanen ger en bra grund och sätter fokus på vad det är viktigt att tänka på inför en internationalisering. När rätt bitar finns på plats kan vi lotsa företagen vidare till samarbetspartners och finansieringsmöjligheter, säger Bertil Guve. 

Bland de frågor som ett företag behöver ställa sig är om det är bättre att bygga en egen säljorganisation eller att anlita en lokal distributör. 

– Många underskattar kostnaden för en lyckad internationalisering och även tiden som krävs för att nå framgång. Här är det extra viktigt med tillgång till rätt kontakter, annars är det lätt att förlora värdefull tid. 

Bland de partners som projektet har nära kontakter med finns European Alliance of Medical and Biological Engineering and Science (EAMBES), EIT Health, Swecare, EIT Investors Network, Swedish LS Incubators, European Mentoring and Coaching Network, Svensk-tyska handelskammaren och Vetenskapsrådet.

Seminarier och delegationsresor

Tillsammans med partnerorganisationerna har projektet arrangerat en rad workshops och seminarier för att öka kunskapen och erbjuda konkreta kontaktmöjligheter. Senast gick en delegationsresa till Nederländerna där cirka 15 svenska organisationer och företag deltog. 

– Swecare och Medtech4Health har arrangerat tre virtuella seminarier tillsammans samt en fysisk delegationsresa till Nederländerna. Här var internationaliseringprojektets nätverk extra värdefullt för att nå såväl relevant expertis som de företag som har behov av vårt gemensamma stöd, säger Mikaela Annerling, Regional Director, SweCare. 

Inom ramen för projektet har svenska medicintekniska företag även lotsats till den amerikanska marknaden. 

Flera kvitton på framgång

Bland de företag som nått framgång tack vare kontakter som skapats inom ramen för projektet finns NaturaLens. Under 2021 antogs de till EIT Healths program Wildcard, vilket gav en finansiering på 1,5 miljoner Euro. 

– Utan Medtech4Healths introduktion hade vi inte kunna ansöka och vinna tävlingen 2021. Programmet EIT Health Wildcard hjälpte oss att bättre förstå behovet av vår produkt och även ta stegen för att utveckla rätt lösning. Investeringen ledde vidare till både prototyputveckling och kommersialisering, säger Mehrdad Rafat, medgrundare och vd för LinkoCare Life Sciences AB/ NaturaLens.

Några andra som dragit nytta av internationaliseringsprojekts breda nätverk är innovatörerna bakom kroppsdräkten Exopulse Mollii Suit. Här förmedlades kontakter vilket öppnade möjligheterna för att utveckla produkten genom ett uppköp av ett tyskt företag. Kvittot på framgången kom när bolaget senare såldes för cirka 75 miljoner Euro till det internationella ortopedtekniska företaget Ottobock. 

– Det har blivit en enorm framgång och nu kan vi nå användare i mer än 50 länder och för mig har det varit det allra viktigaste: att lyckas nå ut till de som har nytta av produkten,  säger Fredrik Lundqvist, innovatören bakom det medicintekniska hjälpmedlet Exopulse Mollii Suit.

Nu planeras nästa steg av projektet Internationalisering tillsammans med en breddad gruppering av samarbetspartners inom ramen för den tredje etappen av Medtech4Health.

Dela gärna detta!

Publicerad: 23 februari 2023

AKTUELLT


Vinsten förstärkte Mindmores verksamhet och teamkänsla

15 oktober 2024|

Medtech4Health Innovation Award 2024 gick till Mindmore – ett digitalt verktyg för bland annat kognitiv svikt. Att valet föll på Mindmore berodde även på att företaget har lyckats väl med en bred implementering: Mindmore används idag aktivt av både regioner och privata vårdgivare .

NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.