1000x600_header

Här ökar patienternas kunskap takten för nya medicintekniska innovationer

Alla vet att det är rätt, men många vet inte hur de kan inkludera patienter och användare i utvecklingen av nya medicintekniska lösningar. Under Medicinteknikdagarna den 6/10 2022 finns möjligheten att möta en expertpanel vars kunskap kan förenkla utvecklingen av ny medicinteknik.

Konceptet kallas Patient’s Den och lånar sitt format från det välkända tv-programmet Draknästet (Dragons Den). Men här står tre patienter som drakar, och istället för finansiering så finns det unik kunskap i potten.

– Vi genomförde vår första Patient’s Den under förra årets Medicinteknikdagarna och det var mycket uppskattat. I år finns det återigen möjlighet för entreprenörer att möta tre experter som kan betyda mycket för utveckling och spridning av nya medicintekniska lösningar, säger Jenny Christensson, projektledare vid Medtech4Health.

Ökade värdet på innovationen

En av dem som tog chansen i fjol var Olof Lindahl som tagit fram en metod för bättre behandling av prostatacancer. Men då metoden innebär en lägre operationstid för patienten så fanns en farhåga att den inte skulle bli accepterad.

– Men panelen konstaterade att det var mycket viktigare att veta att alla cancer var avlägsnad ur kroppen efter operationen. Det överväger nackdelen med den förlängda operationstiden, säger Olof Lindahl, professor i medicinsk teknik, Norrlands universitetssjukhus.

– För vårt projekt var det av stor vikt att känna till detta i vårt fortsatt arbete och det ökar värdet på vår innovation ur både ett patientperspektiv och ett hälsoekonomiskt perspektiv.

Jenny Christensson, moderator.

Jenny Christensson betonar att det finns många saker att tjäna på att involvera patienterna i utvecklingen.

– Det är svårt att ta på sig någon annans glasögon, därför behövs allas ögon i processen kring en ny produkt eller tjänst. Ingen vill lägga ned arbete på att ta fram en briljant produkt som i slutändan väljs bort, säger hon.

Mer än kunskap om sjukdomar

Patient’s Den ger möjligheten att ställa öppna frågor om en viss produkt eller tjänst. Panelens experter svarar både utifrån sin unika kunskap om sina sjukdomar, och sina personliga insikter och erfarenheter av hälso- och sjukvården. Under årets Patient’s Den finns även en möjligheten att ta del av lärdomar från engelska hälso- och sjukvården då en av patienterna deltar på länk från England.

– Vi kan öka chanserna att en produkt eller tjänst blir det som den var tänkt och gör bästa möjliga nytta för hälso- och sjukvården. Många hinder kan undanröjas om man tar sig mer tid för att involvera alla berörda, och resan blir så mycket roligare, säger Jenny Christensson.

Kontakta Jenny Christensson om du vill delta eller veta mer: jenny@impatient.se

Under Medicinteknikdagarna finns också Medtech4Health på plats tillsammans med vår tillträdande programdirektör Lena Strömberg. Vi ses!

Se en filmen från eventet i efterhand.

Patient’s Den under Medicinteknikdagarna 2022

Här får företag, entreprenörer, innovationsprojekt och intresserade personer möjligheten att presentera sina idéer och lösningar samt ställa frågor till den samlade expertpanelen. I årets panel finns:

  • Sandra Hansson, arbetar som bygglovshandläggare och älskar hon att vara ute i naturen. Hon beskriver sig själv som lite tjurskallig och inte alltid så duktig på att lyssna på kroppens signaler. Tidigare engagerad i Unga Reumatikers styrelse med erfarenhet av JIA och celiaki.
  • Jennifer Camaradou, som deltar på länk från England, har utbildats hos EUPATI och Eurordis och arbetar med kliniker och forskare som partner inom patientforskning och med kunskapsutbyte. Hon har erfarenhet som användare av tjänster inom olika områden och är en aktiv patientrepresentant inom digital hälsa, AI, neurologi och Covid. Jennifer är medlem av patientorganisationen OneNeurology som dess EU-ambassadör.
  • Panos Tufexis, läkarstudent som lever med IBD och tidigare haft ett starkt engagemang i en patientorganisation.

Moderator är Jenny Christensson som arbetar som COO, patientexpert och moderator. Hon har tidigare arbetat som Patient Relations Manager och Chief Patient Officer, samt som projektledare på Medtech4Health. Hon beskriver sig som en glad och studsig typ som tillbringar fritiden på hästryggen eller med att driva frågor kring patientmedverkan, och har erfarenhet av RA, UC, Depression och Tringeminusneuralgi

Se eventet:

Dela gärna detta!

Publicerad: 4 oktober 2022

AKTUELLT


Vinsten förstärkte Mindmores verksamhet och teamkänsla

15 oktober 2024|

Medtech4Health Innovation Award 2024 gick till Mindmore – ett digitalt verktyg för bland annat kognitiv svikt. Att valet föll på Mindmore berodde även på att företaget har lyckats väl med en bred implementering: Mindmore används idag aktivt av både regioner och privata vårdgivare .

NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.