patientref

Lägesrapport: Patienter i fokus hela dagen

Igår stod patienter i fokus hela dagen för Kristina Svensson och Reidar Gårdebäck. På förmiddagen var vi på en innovationsworkshop med några av våra kollegor från andra strategiska innovationsprogram och på eftermiddagen hade vi den första träffen med Medtech4Healths nya patientreferensnätverk. Ett smakprov på våra diskussioner kommer i detta blogginlägg. Men först lite bakgrund till patientreferensnätverket.

Advisory board blir patientreferensnätverk

Bakgrunden till patientreferensnätverket är att när Medtech4Health skapades så planerades det för ett advisory board, en grupp med kloka personer med stort kontaktnät som programledningen skulle kunna bolla projektets aktiviteter med. Många strategiska innovationsprogram har stor nytta av sina advisory board. När det började bli dags att bemanna Medtech4Healths advisory board uppdagades att den grupperingen höll på att bli rätt lik vår kompetenta styrelse som består av representanter från akademi, företag och landsting. Dubbla grupperingar med samma bakgrund lät onödigt. Programledningen saknade däremot bollplank med patient- och anhörigperspektiv. Där föddes idén till patientreferensnätverket. Under våren har Reidar Gårdebäck kontaktat olika patientföreningar och bjudit in. Igår, den 20 april, var det dags för ett första presentationsmöte. Det var en synnerligen väl vald eftermiddag då vi på förmiddagen deltagit i en workshop som just handlade om kundfokus.

Kundresa under innovationsworkshop

Via VINNOVA hade vi och de andra strategiska innovationsprogram fått en inbjudan till en tretimmars workshop i innovation. Det var en trevlig förmiddag som gav oss fördjupad förståelse för hur de andra programmen arbetar genom att vi diskuterade exempel på innovation från respektive område, vem som har nytta av den och hur kundresan ser ut. Jag ska inte visa mina taffliga försök att rita en strokepatient som får diagnos redan i ambulansen och därmed kan få rätt behandling tidigt, något som ökar chansen för överlevnad och ger förutsättningar för en snabbare och bättre rehabilitering. Något som i sin tur sparar pengar till statskassan på flera plan.

innovationsworkshop

Erfarna deltagare i vårt patientreferensnätverk

Datumet för det första träffen med vårt patientreferensnätverk passade perfekt ihop med workshopen som påminde oss om att vikten att komma ihåg vem innovationerna är till för. Tyvärr var datumet mindre väl valt för en del av våra inbjudna gäster som fick förhinder. Tre kunniga, intresserade och engagerade personer hade slutit upp; Calle Waller från Prostatacancerförbundet, Sven Andréason från Strokeförbundet och Lise Lidbäck från Neuroförbundet.

Nationella kvalitetsregister, utredning om högspecialiserad vård och journalföring var exempel på ämnen vi diskuterade. Just sjukvårdens organisation är något som det finns mycket att säga. Calle Wallner tog upp ett exempel med en klinik i Hamburg där 9 läkare genomför lika många av en viss typ av operation som 100 läkare gör i Sverige. Det är klart att läkarna i Hamburg har större chans att bli skickliga och opererar med färre komplikationer. Många patienter reser gärna långt för att få en operation gjord av en specialist som gör just denna typ av operation dagarna i ända. Återkommande provtagning och uppföljning däremot vill de flesta göra så nära hemmet som möjligt.

Vikten av elektroniska journaler

Reidar Gårdebäck presenterade Medtech4Healths syfte och aktiviteter i stort och jag berättade om programmet för Medtech Week. När vi kom till seminariet i Uppsala (tisdag 14 juni) som bland annat kommer att handla om deras journalsystem triggade vi igång en jämförelse av värsta exemplen på misstag som kan ske när inte behandlande läkare har tillgång till information som finns i en journal i ett annat landsting. Vann denna tävlan var kvinnan som anlände i ambulansflyg till en stad efter några dagars intensivvård i ett annat landsting på grund av en svår bilolycka. Journalen skickades med i pappersformat i ett kuvert som lades på båren tillsammans med patienten. Behöver jag nämna att kuvertet försvann under resans gång? Och trots att ena armen var gipsad så kom armen inte in i hemlandstingets journal överhuvudtaget.

Det här skrämmande exemplet passade perfekt att prata om där vi satt i ett mötesrum hos Swedish Medtech för vägg i vägg hade StandIN arbetsmöte. StandIN arbetar för att ta fram förslag till urval av standarder som gör att fler patienter slipper liknande upplevelser. patientref

Dela gärna detta!

Publicerad: 21 april 2016

AKTUELLT


NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.