MT4H AW på H2-49

Branschnytt: Crowdfunding hett för nya medicinteknikbolag

Känner du till att det finns ett coolt samarbetskontor för små medicinteknikbolag i centrala Stockholm? Det gjorde inte jag förrän igår. Att jag nu vet det beror på att jag följde med när Reidar Gårdebäck pratade på en AW som handlade om finansieringsmöjligheter för medicinteknikbolag. Reidar höll faktiskt två presentationer av Medtech4Health igår. Det andra var på en heldag med titeln Ny Teknik i äldreomsorgen.

MT4H AW på H2-23

H2 Health Hub

H2 Health Hub ligger på Hälsingegatan 45 i Stockhom och kallar sig för co-working space. Översatt till svenska är det ett ställe där små medicinteknikbolag kan hyra ett centralt beläget skrivbord där de kan hänga med kollegor. Om man hör till de som tror att omgivningen påverkar kreativiteten så är detta en bra plats för att få och förverkliga nya idéer. Det är inrett med en häftig mix av nytt och gammalt. En möjlig ledtråd till inslagen av klassiker är att lokalen tidigare inrymde Bukowskis. Eller så är bara personerna som driver det intresserade av design. Småföretag som vill hyra in sig kan välja på tre nivåer: hyra en fast plats, en tillfällig plats eller vara lounge-medlem med tillgång till utrymmena dagtid. Bilderna är alla från loungedelen. Mer info på H2s webbsajt.

MT4H AW på H2-47

Crowdfunding är det nya svarta

Gårdagskvällens Digital Health Stockholm afterwork hade fyra talare. De två sista var Karin Agerman, som berättade om aktuella utlysningar från VINNOVA och SWElife, samt Reidar Gårdebäck som fyllde på med Medtech4Health. Eftersom jag hört dem berätta om detta förut var jag mest intresserad av de två första, Jonas Angleflod från Hidn Technologies och Andreas Lindblom från Sciety. De pratade båda om crowdfunding från olika vinklar.

Jonas berättade om sina lärdomar från en misslyckad crowdfunding-kampanj på Kickstarter och Andreas om hur crowdfunding är på väg att bli den allra viktigaste finansieringsvägen. Det har redan passerat affärsänglar och gissningsvis kommer det att gå om riskkapitalbolag i pengar räknat inom kort. Om du inte kan detta med crowdfunding på dina fem fingrar redan kan det alltså vara hög tid att lära dig mer.

MT4H AW på H2-17

Crowdfunding är inget nytt, det nya är att det är online

Principen bakom crowdfunding är att många personer är med och finansierar ett projekt med en liten summa som de betalar i förväg. Detta är inget nytt. I min andra verksamhet som är bokutgivning har jag hittat exempel på crowfunding från 1700-talet (Alexander Pope använde crowdfunding för att få ihop pengar för att översätta Homeros Iliaden till engelska). Det nya är att det görs online. Det finns många företag som möjliggör detta. De erbjuder en plattform där presumtiva investerare och projekt kan mötas. De flesta kör med principen att enbart om kampanjen nått 100% av sitt finansieringsmål betalas investerarnas pengar ut. I annat fall får de tillbaka dem. Investerarna riskerar alltså inte att skicka pengar in i ett projekt som det inte blir något av. Om kampanjen går i mål så tar företaget med plattformen en viss procent på pengarna.

När det handlar om böcker eller andra konsumentprodukter är det ofta små summor det handlar om i investering och det vanliga är att investerarna får ett ex av produkten som tack. Har de lagt in mer pengar än värdet på produkten får de något mervärde. Exempelvis kan lägsta nivån vara en bok, nästa att få ett tack i själva boken eller en bok tillsammans med en t-shirt/middag med författaren eller liknande. För medicinteknikbolag kan det istället handla om att investerarna får aktier i bolaget.

Givetvis ska de som är med och investerar få ut något av sin investering men huvudmotivet för att delta är sällan att tjäna pengar utan att man vill vara med och bidra till förverkligandet av något. Det betyder att investerarna förutom pengar bidrar med engagemang. Det kan yttra sig som att de är marknadsföringsambassadörer för produkten eller kommer med tips och kontakter till företaget.

Tips för lyckad crowdfunding

En stor fördel med crowdfunding jämfört med finansiering via affärsänglar eller riskkapitalbolag är att det går snabbare. Är det då bara att ladda upp sitt projekt på närmaste crowdfundingsajt och invänta att pengarna och de engagerade ambassadörerna rullar in? Njet. Först och främst gäller det att hitta rätt sajt. Andreas Lindblom berättade att på Sciety gör de en genomgång av företaget så att det är redo för en kampanj och hjälper till med att formulera erbjudandet. De ordnar också investerarträffar samt alla avtal som behövs. Sannolikheten att kampanjen lyckas är givetvis större med ett sådant upplägg än med att lägga upp en kampanj på någon av de största sajterna. På Kickstarter lyckas t ex 20% av kampanjerna inom kategorin teknik. Inom kategorin film är siffran 40% hos Kickstarter. Dessa siffror kan jämföras med att på Seed & Spark som är specialiserade på film lyckas 75% av kampanjerna. Och Capital Cell 80%. Sammanfattningsvis är det troligen bättre att satsa på en sajt som är specialiserad på ditt område och hoppa över de stora jättarna där det är tufft att synas.

Jonas Angleflod kom med en del praktiska tips som han och hans kompanjon lärde sig från en misslyckad kampanj på Kickstarter.

  1. Räckvidd
    Från början handlade crowdfunding om gräsrotsfinansiering. Nu är det mer en marknadsföringskanal för en tjusig prototyp på de stora allmänna crowdfunding-sajterna. En vanlig konverteringsgrad på dessa är 1,5-2%. Så för att få 200 investerare behöver man att 100 000 ser erbjudandet och då behöver det visas 500 000 gånger. För att lyckas med det är det väsentligt att man fort får ett gäng investerare så man blir utvald bland ”heta” kampanjer.
  2. Enkelhet
    Det måste vara enkelt att förklara projektet och erbjudandet. Det ska vara i stil med betala detta och få detta, betala mer och få en glass. Jonas råd var att klipp bort 70% av ert erbjudande och sedan 70% till.
  3. Uppseendeväckande eller känslosamt
    Det finns bara två kategorier som funkar till konsumenter, det ska vara eye-popping eller heart-warming. Kattungar och barn. Eller robot-bi. Om du har en diabetes-app, försök att rikta den till en treåring i just konsumentledet. Ditt erbjudande måste engagera privatpersoner.
  4. Agera som om du är i hamn
    Du måste agera och budgetera som om du redan vunnit. En budget på 500 kr räcker inte långt, 100-200 kkr är bättre. Du måste hela tiden leva din kampanj. Knappt ta paus för att dricka kaffe. Tjata om det i alla sociala medier.
  5. Förbered långt innan du drar igång
    Din publik och presumtiva köpare behöver värmas. Bygg riktiga följare i sociala medier genom konversationer med personer i din målgrupp. Det som konverteras allra bäst är personliga e-postbrev till aktuell målgrupp. Att lägga tid på PR är sällan lönsamt. Det kan ge ett visst förtroende för de som ska fatta beslut om investering men bidrar inte med trafik till kampanjen.

MT4H AW på H2-25

Dela gärna detta!

Publicerad: 26 maj 2016

AKTUELLT


NYHETSBREV


Följ nyheter och utlysningar från Medtech4Health - prenumera på vårt nyhetsbrev.